dinsdag 17 maart 2015

Actie = Reactie

James Redfield
Veel leuke reacties kreeg ik door mijn blog over de schrijftolk. Ook van mensen die er inderdaad nog nooit van gehoord hadden. Leuk ook om van de schrijftolken zelf wat te lezen, nooit aan gedacht van te voren dat zij zouden reageren. Dank jullie wel voor het antwoord op mijn vragen. Leuk om zo een kijkje in jullie keuken te krijgen!
Een reactie wil ik hier met jullie delen, omdat die wat mij betreft heel dicht komt bij wat ernstige slechthorendheid is, dank je wel daarvoor lieve vriendin:
"Ik vind het wel leuk om ook via deze weg weer wat van je te horen. Goed idee om je schrijftolk uit te leggen, Voor mij hoort het er al helemaal bij dat er een schrijftolk is in een groep. Grappig hé? Een klein beetje kan ik je begrijpen. Namelijk als ik in een Engelstalige groep zit dan slaat mijn hoofd ook op tilt. Waar hebben ze het over? Ken ik het onderwerp dan gaat het een beetje, al mis ik dan toch heel veel. En je word er ontzettend moe van, daarbij komt de frustratie dat je het niet kan volgen en je loopt op alles achter ook als het voor je vertaald word. Maar goed voor mij geld dat alleen in paardenclinics of als ik in andere Engelse trainingen mee zou doen. Wat ik om die reden eigenlijk al niet doe. Voor jou is het ALTIJD en dat is om maar zo te noemen een rampenplan. Ik verbaas mij er daarom keer op keer over hoe jij door de verdrukking heen blijft functioneren. Ik hoop dat wij elkaar nog veel zullen kunnen steunen in de "familie paardenmaat" ;) ... liefs Irma"
Ik deel dit uit eigen ervaring, uit een grijs verleden, als ik voor langere tijd in het buitenland was. Maar ook omdat ik deze al eerder hoorde van mijn vriendin in de USA. Toen zij na haar emigratie continu Engels hoorde, gaf ze ook aan extra vermoeid te zijn en dat haar hersenen af en toe dienst weigerden.
James RedfieldDaarnaast kwam er uit de forumgroep van lotgenoten veel herkenning naar voren. Wat heerlijk dat we zo onze ervaringen met elkaar kunnen delen en dat we die groepen hebben nu.
Daarom deel ik graag de volgende tip. Ik deed het verzoek aan de schrijftolken op het lotgenotenforum: "willen jullie eens aan de fabrikant van het toetsenbord vragen om de klankkast, het omhulsel, akoestisch te dempen, zodat de toetsaanslagen zachter worden? Zou fijn zijn voor mijn oren (met doofheid, Hyperacusis en Tinnitus) maar ook voor de omgeving als dit geluid niet meer zo doordringend aanwezig is. Dank jullie wel alvast". En dat hebben ze gedaan!
Als iedereen dit nu gaat vragen aan de fabrikant en schrijftolken komt dit vast een x goed. Het kan toch niet zo moeilijk zijn in deze tijd met vele technische mogelijkheden en materialen om dit te realiseren.
Maar voorlopig, tot het ooit zover is, ga ik op zoek naar de tussenoplossing die iemand anders aandroeg: een geluid-dempende mat onder het toetsenbord.
Wie heeft die al gevonden?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten